مقالات

آیا لاماری ایما ماشین خوبی است ؟

حتما در فضای مجازی یا در سطح شهر توجهتون به ظاهر زیبای یک خودروی جدید جلب شده . خودرویی که شرکت ارین موتور تحت لیبل آرین پارس موتور با اسم لاماری ایما به بازار عرضه کرده است . شاید بشه گفت همه چیز در ظاهر این خودرو بی نقص است و طراحی هیجان انگیزی دارد ، اما برای انتخاب یک خودرو فقط نمی شود به طراحی ظاهری اکتفا کرد و باید به بررسی مشخصات فنی لاماری ایما نیز بپردازیم تا بتوانیم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا لاماری ایما ماشین خوبی است ؟

معرفی خودرو لاماری ایما

پس از ممنوعیت واردات خودرو در سال 1397، شرکت آرین موتور، دستش از میتسوبیشی و برند لوکس DS کوتاه شد و نتوانست این محصولات محبوب را به ایران بیاورد. این ماجرا سبب شد تا این شرکت، خط تولید جدیدی را احداث کند تا محصولاتش را به صورت مونتاژی، در کشورمان عرضه کند. به این ترتیب، شرکتی با نام «آرین پارس موتور» تاسیس کرد و ابتدا خودروهای تجاری جک (JAC) شامل کامیونت جک و همچنین ون جک سانری را به تولید رساند. بعد از این خودروها، اولین محصول سواری که آرین پارس، روی آن دست گذاشت، خودرویی متعلق به شرکت دانگ‌فنگ بود که البته در بازار چین، تحت برند فورتینگ (FORTHING) فروخته می‌شود اما در اکثر بازارهای صادراتی، با همان لوگوی معروف DFM بدست خریدارانش می‌رسد. نام این اصلی کراس‌اور، دانگ‌فنگ T5 EVO است ولی برای بازار ایران، شرکت آرین پارس موتور، نامش را ایما (EAMA) گذاشته و آنرا با برند لاماری (LAMARI) به بازار کشورمان معرفی کرده است.

 

طراحی ظاهری لاماری ایما

سبک و سیاق بصری لاماری ایما، برگرفته از جریان نوظهوری خودروسازی در چین است. پدیده استفاده از چراغ‌های باریک که نسخه‌های مشابه آن را روی ام‌‌وی‌‌ام X22 Pro و کی‌ام‌سی K7 کرمان موتور هم دیده‌ایم. این زبان گرافیکی ابتدا توسط جیپ چیروکی معرفی شد و حالا تبدیل به یکی از ترندهای اصلی خودروسازان نوگرای چینی شده است.

ایما بی‌تردید با توجه به فرم چراغ‌ها و صد البته حالت خاص جلوپنجره خود، با زبانی خشن و تهاجمی صحبت خواهد کرد که این روزها مشتریان جوان‌تر را هم مخاطب قرار می‌دهد. استفاده از الگوی مه‌شکن‌های بزرگ عمودی در کنار گریل عظیم‌الجثه، می‌تواند ایما را تبدیل پیشگام سبک طراحی‌های اروپایی‌پسند کند.

نکته جالب توجه در طراحی این خودرو دقت در اجرای زوایای روی گلگیرهای جلو و عقب بوده است. درست برخلاف بسیاری از کراس‌اورهای هم‌وطن که در نمای جانبی خود ساده و محافظه‌کار رفتار کرده‌اند. در نمای عقبی نیز می‌توان نوار زیبا و سرتاسری LED را دیده که هماهنگی معنادار با چراغ سوم ترمز آرواره‌ای آن دارند. رینگ‌های عریض و روف لاین منطقی، لاماری ایما را تبدیل به یک کراس‌اور چشم‌نواز کرده است.

لاماری ایما

 

امکانات رفاهی و آپشن های لاماری ایما

برای بررسی مشخصات لاماریا ایما باید به امکانات و آپشن های این خودرو بپردازیم . شرکت آرین موتور سعی کرده سطح آپشن‌های ایما را در یک حد معمول نگاه دارد تا هم مشتریان از آن ابراز نارضایتی نکنند و هم قیمت خودرو بیش از حد معقول افزایش پیدا نکند. بر این اساس امکاناتی به شرح زیر در فهرست تجهیزات رفاهی و ایمنی لاماری ایما آرین موتور به چشم می‌خورد:

کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک با پنل کنترل لمسی، استارت دکمه ای، ورود بدون کلید، روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو یا اتولایت، چراغ‌های روشنایی در روز یا دیلایت، دو حالت رانندگی اکو و اسپرت، آینه‌های جانبی برقی با گرمکن، تودوزی چرم مصنوعی، سامانه رهیاب GPS، صفحه لمسی ۱۰ اینچی اطلاعات سرگرمی، پورت ۱۲ ولت و ۵ ولت USB در ردیف‌های جلو و عقب، بلوتوث، صفحه کیلومتر شمار تمام دیجیتال ۱۰ اینچی ، صندلی‌ راننده با تنظیمات برقی ۶ حالته، سانروف برقی دو حالته از نوع پانوراما، پرده برقی عقب، سیستم تصفیه هوای کابین AQS، حسگر پارک عقب، کول باکس، قابلیت اتصال وای فای، دوربین ثبت وقایع رانندگی، دوربین دید عقب، ترمز کمکی HBA -BAS، سیستم کنترل کشش و پایداری، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل سرعت در سرازیری، سیستم کمکی کنترل عقبگرد در سربالایی، شش عدد کیسه هوای جلو – جانبی و پرده‌ای، ایزوفیکس، پایش فشار باد تایر ها و…

 

داشبورد لاماری ایما

مشخصات فنی لاماری ایما

در اینجا می خواهیم به بررسی مشخصات فنی لاماری ایما بپردازیم .

کراس اوور لاماری ایما (Eama)، یک کراس اوور کامپکت شهری با ساختاری نسبتا نوین است. این کراس اوور با آینده نگری‌های آرین پارس موتور، به پیشرانه نوین و قدرتمند، مجهز به سیستم پرخوران توربو با قابلیت پاشش مستقیم سوخت (GDI) بهره می‌گیرد تا در برابر رقبای نوظهور خود در بازار کشور، توانا و درخور عمل کند. انتظار می‌رود خودروهای مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت با کیفیت بسیار پایین سوخت تولید شده در کشور با دشواری‌هایی در دراز مدت همراه باشند، اما همچنان تنها چاره خودروسازان داخلی آن هم زمانی که خودروسازان شرقی، تنها به پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری تکیه زده‌اند، برای افزایش قدرت محصولات خود هیچ چاره‌ای جز تکیه بر سیستم‌های کمکی توربو و GDI ندارند. با این حال کسب استاندارد آلایندگی رده یورو ۵ از سوی این پیشرانه اندکی تعجب برانگیز است.

در نتیجه لاماری ایما توان و گشتاور خوبی در اختیار راننده قرار می‌دهد که به کمک گیربکس دو کلاچ نوع تر هفت سرعت به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این روزها به نظر می‌رسد استفاده از هرگیربکس اتوماتیکی جز نسخه‌های پیچیده‌تر دو کلاچ، بیشتر به عنوان یک ضعف در کارنامه یک خودروساز عمل کنند تا یک گزینه کم استهلاک و کم هزینه‌تر.

 

موتور لاماری ایما

 

قیمت لاماری ایما چند است؟

دانگ فنگ T5 ایوو در بازار چین به طور متوسط در نسخه‌های مختلف با قیمت حدود ۱۶ تا ۲۱ هزار دلار بر حسب نوع تجهیزات و سطح امکانات به فروش می رسد. از آنجا که به نظر می‌رسد آرین موتور نسخه مجهز به سطح متوسط امکانات را برای بازار ایران انتخاب کرده باشد و همچنین با توجه به رنج قیمتی نزدیک‌ترین رقبای این خودرو یعنی محصولاتی مثل فیدلیتی بهمن موتور، جک S5 نیوفیس، چری تیگو ۷ و دیگنیتی بهمن موتور احتمال می‌رود قیمت لاماری ایما حدود ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان از سوی شرکت مونتاژکننده داخلی در نظر گرفته شود.

 

قیمت لاماری ایما

 

جمع‌بندی

لاماری ایما چه از لحاظ ظاهری و چه از نظر قوای فنی انتخاب مناسبی برای بازار فعلی کشور ما به حساب می‌آید و در صورت برخورداری از یک قیمت منطقی، قطعا می‌تواند فروش بالایی را در بازار ایران برای خود رقم بزند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *